
Maakuntahallitus vaatii investointirahoitusta E18 Turun kehätielle

Maakuntahallitus vaatii E18 Turun kehätielle ja Turku–Uusikaupunki -radalle valtion investointirahoitusta – väyläverkon investointiohjelmaan lisättävä maakunnan puuttuvat hankkeet
Väylävirasto on pyytänyt lausuntoa valtion väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta vuosille 2025–2032. Väylävirasto laatii väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa.
Maakuntahallitus esittää lausunnossaan, että E18 Turun kehätielle Raision keskustassa ja Turku–Uusikaupunki -radalle osoitetaan valtion investointirahoitusta. Lisäksi investointiohjelmaan tulee lisätä muut maakunnalle tärkeät hankkeet.
Investointiohjelmassa mukana olevista isoista kehittämishankkeista E18 Turun kehätie Raision keskustassa on tärkein TEN-T -ydinverkon hanke. Kehätiellä satamien kuljetusten ja kaupunkiliikenteen sekoittuminen aiheuttavat ruuhkia. Raision keskustan liikenteen pullonkaula on tarkoitus poistaa rakentamalla mm. maantietunneli sekä risteävän valtatie 8 ylittävä kiertoeritasoliittymä. Eurooppalainen ydinverkkostatus edellyttää kehätien palvelutason nostamista 2020-luvun loppuun mennessä. Maakuntahallitus vaatii, että hankkeen 235 miljoonan euron rahoituksesta tehdään kokonaisuudessaan päätös kevään 2024 hallituksen kehysriihessä. Lisäksi investointiohjelmassa on varauduttava kehätien Naantalin ja Raision välisen osuuden parantamiseen.
Turku–Uusikaupunki -radan peruskorjaus on mukana investointiohjelmassa. Juuri sähköistetyn radan peruskorjaus tukee vaarallisten aineiden kuljetuksia ja on tärkeä huoltovarmuudelle. Parannus mahdollistaa myös henkilöliikenteen käynnistämisen Turun ja Uudenkaupungin välillä, minkä vuoksi hankkeen toteuttamisessa on huomioitava myös henkilöliikenteen vaatimukset.
Investointiohjelmaan tulee lisätä Raisio–Naantali -radan peruskorjaus ja sähköistys. Varsinais-Suomen alueellisen henkilöjunaliikenteen käynnistäminen on nopeimmin tehtävissä jatkamalla Helsingin ja Turun välisten kaukojunien liikennöintiä Raision kautta Naantaliin.
Liikenne 12 -suunnitelmasta on rajattu pois suuret raidehankkeet. Koska valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnittelun tavoitteena on pitkäjänteinen, yli hallituskausien jatkuva ennakoitava toiminta, tulisi raidehankkeiden valtionrahoitus huomioida osana investointiohjelmaa. Euroopan unionin Verkkojen Eurooppa -rahoitusvälineestä (CEF2) tulee Tunnin junan lisäksi tavoitella TEN-T-verkon satamayhteydelle eli E18-kehätielle ja Raisio–Naantali -raideyhteydelle rahoitusta.
Varsinais-Suomen liitto esittää Väyläviraston investointiohjelmaan lisättäväksi:
Raideliikenteen kehittämishankkeet:
- Tunnin juna, Espoo–Salo-oikorata
- Tunnin juna, Salo–Turku-kaksoisraide
- Raisio–Naantali peruskorjaus ja sähköistys
Tieliikenteen kehittämishankkeet:
- E18 Turun kehätie, Naantali–Raisio
- Mt 180 Kurkela–Kuusisto (Paraisten väylä/Kaarinan läntinen ohitustie)
- Vt 8 Laitilan kiertoeritasoliittymä
- Vt 9 Lieto–Aura leveäkaistatien nelikaistaistus
- Kt 52 Salon itäisen ohikulkutien 2. vaihe
- Vt 10 kääntö Liedon kohdalla
- Vt 10 liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantaminen
Kävelyn ja pyöräilyn kehittäminen:
- Saariston rengastiellä pyörätien puuttuvat osat
Tiedote: Varsinais-Suomen liitto. Tiedote kokonaisuudessaan Varsinais-Suomen liiton verkkosivuilla.
