E18 Raision keskusta -hankkeen rahoituspäätös tarvitaan nyt

Uutiset
Kaupunginjohtaja Eero Vainion, Turun Kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwon, Turun Kauppakamarin puheenjohtaja Panu Routilan, Varsinais-Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Toni Forsblomin, Varsinais-Suomen Liiton maakuntajohtaja Kari Häkämiehen ja Naantalin kaupunginjohtaja Laura Leppäsen kirjoitus on julkaistu Turun Sanomien mielipideosastolla 1.9.2024.
Ilmakuva Raision keskustasta

Kirjoittajat odottavat, että hallitus tekee seuraavassa budjettiriihessä päätöksen Väyläviraston tärkeimmän tiehankkeen, E18 Raision keskusta -hankkeen käynnistämisestä.

E18 Raision keskusta -hanke on ollut toteuttamisvalmis vuodesta 2020 lähtien. Väylävirasto on priorisoinut sen koko Suomen tärkeimmäksi ja kiireisimmin toteutettavaksi tieverkon hankkeeksi.

Väylävirasto on arvioinut hankkeen maksavan itsensä takaisin 1,3-kertaisesti. Raision kaupungin arvioiden mukaan hanke tuottaa mahdollisuuden jopa 200 000 kerrosneliömetrin ja 600 miljoonan euron täydennysrakentamisinvestointeihin.

Yhteenlaskettuna maan hallituksen rahoituspäätös siis laukaisee yksityistä ja julkista rakentamista jopa 0,8 miljardin euron edestä, mikä on tiehankkeelle aivan poikkeuksellinen luku.

Rahoituspäätös kumuloi välitöntä ja merkittävää vaikuttavuutta vaikeasta suhdannetilanteesta kärsivälle rakennustoimialalle ja paikallisesti investointi mahdollistaa kokonaan uuden modernin kaupunkikeskustan rakentamisen. Lisäksi tieosuudelle sijoittuvat Varsinais-Suomen vaarallisimmat osuudet.

Eurooppalaiseen TEN-T-ydintieverkkoon kuuluva E18 Turun kehätie on yksi Suomen tärkeimmistä päätieyhteyksistä ja osa E18-kehityskäytävää, joka toimii Suomen yhtenä tärkeimmistä poikittaisliikenteen yhteyksistä sekä henkilöautoliikenteelle että elinkeinoelämän kuljetuksille. Se on merkittävä kuljetusten välittäjä Turun ja Naantalin satamien ja muun Suomen välillä.

Suomen tulee EU-direktiivin nojalla toteuttaa kehätien parantaminen valmiiksi vuoteen 2030 mennessä. Hanke kehittää tieosuutta korkeatasoiseksi yhteydeksi Naantalin ja Turun satamista pääkaupunkiseudulle.

E18-tien liikennemäärä on Raision keskustassa 23 000–31 000 ajoa vuorokaudessa. Nykyisillä liikennemäärillä valo-ohjatut liittymät toimivat ruuhka-aikana kapasiteettinsa äärirajoilla, liikenne ruuhkautuu säännöllisesti ja riski esimerkiksi ulkomaisen kemikaalirekan aiheuttamalle suuronnettomuudelle on todellinen.

Lähekkäin olevat liittymät vaikeuttavat liikenteen toimivuutta ja aiheuttavat etenkin talvisin jatkuvia liikenneturvallisuusongelmia. Raision Voudinkadun eritasoliittymä on vaarallisin liittymä Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella.

Nykyiset liikennejärjestelyt vaikeuttavat Raision keskustan maankäytön kehittämistä merkittävästi ja aiheuttavat häiriötä.

E18- (kt 40) ja E8-teiden (vt 8) liittymät muodostavat Naantalin ja Turun satamien liikenteen solmukohdan ja maakunnallisen liikenteen pullonkaulan. Satamaliikenteen lisäksi keskustaa kuormittaa muun muassa Neste Oilin Naantalin öljyterminaali, Raisio Oyj:n raskas liikenne ja Cargotecin Raision tehtaat. Lisäksi Meyerin telakan ja Naantalin sataman toiminnan merkittävä laajeneminen kasvattaa lähivuosina alueen liikennevirtoja huomattavasti.

Raisiossa pääväylien parantamisella ja liikennejärjestelyillä lisätään merkittävällä tavalla Raision keskustan toimivuutta ja viihtyisyyttä. Tiesuunnitelman kautta keskustan maankäyttöä voidaan kehittää aivan uudesta lähtökohdasta, kun vilkasliikenteinen pääväylä häiriöineen sijoitetaan tunneliin keskeisellä paikalla. Keskustan käyttäjien jokapäiväinen liikkuminen helpottuu, meluhaitat ja liikenteen päästöt vähenevät sekä liikenneonnettomuudet vähenevät.

Me allekirjoittaneet odotamme, että maan hallitus tekee seuraavassa budjettiriihessä päätöksen Väyläviraston tärkeimmän tiehankkeen käynnistämisestä. Investointipäätös mahdollistaa Varsinais-Suomelle merkittävän kasvupyrähdyksen, parantaa kansallista huoltovarmuutta sekä tukee koko Suomen vientiä ja tuontia.

Hankkeen lykkääminen hidastaa Suomen kasvua ja nostaa väistämättä toteutettavan hankkeen kustannuksia.

E18 Raision keskusta -hanke on kustannustehokas Väyläviraston kärkihanke, laajasti seudulla hyväksytty, yleisesti perusteltavissa ja heti käynnistettävissä.

Eero Vainio
kaupunginjohtaja
Raision kaupunki

Kaisa Leiwo
toimitusjohtaja
Turun Kauppakamari

Panu Routila
puheenjohtaja
Turun Kauppakamari

Toni Forsblom
puheenjohtaja
Varsinais-Suomen Yrittäjät

Kari Häkämies
maakuntajohtaja
Varsinais-Suomen Liitto

Laura Leppänen
kaupunginjohtaja
Naantalin kaupunki

 

TS.fi - Lukijoilta | E18 Raision keskusta -hankkeen rahoituspäätös tarvitaan nyt

Muokattu viimeksi
23.9.2024 15:08

Asiasanat

Asuminen ja ympäristö
Kaupunki ja päätöksenteko
E18 Raision keskusta