Ihalan koulu sai Liikkuva koulu -palkinnon
Tiede- ja kulttuuriministeri Petri Honkonen on myöntänyt Liikunnan yhdenvertaisuuspalkinnot sekä Liikkuvat-palkinnot lasten ja nuorten liikunnan edistämisestä. Ihalan koulu sai Liikkuva koulu -palkinnon. Palkintorahat tulee käyttää liikkumisen edistämiseen varhaiskasvatus-, koulu- ja opiskeluympäristössä.
- Päiväkodeilla, kouluilla ja oppilaitoksilla on keskeinen rooli lasten ja nuorten kasvattamisessa liikunnalliseen elämäntapaan. Riittävät motoriset perustaidot, osaamisen kokemukset ja liikkumisen ilo luovat edellytykset terveelliselle ja turvalliselle kasvulle ja kehitykselle sekä oppimiselle ja kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille, ministeri Honkonen painottaa.
Ihalan koulun välkkäritoiminta tuo iloa jokaiselle oppilaalle
Raision opetussuunnitelmassa on useampia kirjauksia, jossa liikkuminen, hyvinvointi, oppilaiden osallisuus ja fyysinen aktiivisuus on mainittu. Välkkäritoiminta on Ihalan koulun rakenteisiin jo vuosien ajan juurtunut toimintamalli. Koulussa on tällä hetkellä 28 koulutettua välkkäriä, jotka koostuvat 5.–6. -luokan oppilaista.
Välkkäritoimintaan on rakennettu systemaattinen lukujärjestys, välkkärilukkari. Välkkärit suunnittelevat ja toteuttavat kouluvuoden aikana myös erilaisia teemavälitunteja ulkona, joihin kuka tahansa välitunnilla oleva oppilas voi osallistua. Tällaisia ovat muun muassa, skuuttivälkkä ja pulkkavälkkä. Lisäksi oppilaita kannustetaan aktiivisiin koulumatkoihin.
– Kannustamme oppilaitamme kulkemaan koulumatkat pyöräillen tai kävellen ja samalla välttämään huoltajien autokuljetuksia. Tätä olemme korostaneet vanhempainilloissa ja kouluun tutustumistilaisuuksissa ympäri vuoden. Siten arkiliikkuminen korostuu koulun arjessa monin eri tavoin. Valtaosa oppilaistamme kulkee koulumatkat lihasvoimin, kertoo koulun opettaja Anu Muurinen.
Ulko- ja sisätiloja kehitetty liikuttamaan
Koulu on tehnyt pitkäjänteisesti yhteistyötä teknisen sektorin kanssa. Koulupihalle on viime vuosina lisätty esimerkiksi keinuja, kiipeilypyramideja, koripallotelineitä ja pelialueita, tarkan suunnitelman puitteissa.
Piha- ja lähialueet taipuvat moneen. Keväästä syksyyn koulun alapiha toimii monipuolisena liikunta-alueena miltei kaikkeen kenttää vaativaan toimintaan. Talvella tämä alue jäädytetään luistelukentäksi. Piha ja puisto toimivat myös frisbeegolfiin. Oppilailla on mahdollisuus lainata välituntivälinelainaamosta frisbeekoreja ja -kiekkoja.
– Piha, koulurakennus, luokkatilat tai ympäristö ei ole mitenkään optimaalinen, mutta yritämme parhaamme ja olemme luovia. Talvella teemme puiston ympäri ladun ja puiston mäki toimii mainiosti mäenlaskun ja pujottelun harjoitteluun. Yhtenä erityisenä seikkana puistossa on kivilabyrintti, joka innostaa kaikenikäisiä oppilaita. Sitä voi hyödyntää moneen liikuntaleikkiin. Vain mielikuvitus on rajana, Muurinen toteaa.
Luokkia on kehitetty vähitellen kalustamalla niitä käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa. Jokaisen luokan ovella on leuanvetotanko, joka päivittäin innoittaa kokeilemaan omia voimiaan ja mittelemään leuanvetohaasteissa. Alkusyksystä oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat koulun käytävien ja aulojen toiminnalliset lattiateippaukset.
– Lisäksi koulussamme on toiminut jo muutaman vuoden Ihala Gym. Se on toiminnallisen oppimisen ja liikkumisen tila, joka on kalustettu lähes nollabudjetilla. Tässä tilassa on kuntosalilaitteita, mm. kuntopyöriä ja soutulaitteita. Sen lisäksi tilassa on työpöydät ja istuimina jumppapallot. Kirsikkana kakun päällä, kiipeilyseinä ja puolapuut. Tila mahdollistaa erinomaisella tavalla opiskelun ja liikkumisen yhdessä, vuorotellen ja erikseen, Muurinen jatkaa.
Teksti:Liikkuvakoulu.fi
Kuva: Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lue lisää Ihalan koulun liikkumisen edistämistoimista
Lue lisää opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämistä palkinnoista