Raision kulttuuripalkinto 2018 kirjailija Reetta Niemelälle

Raision vapaa-aikalautakunta on myöntänyt vuoden 2018 kulttuuripalkinnon runoilija ja lastenkirjailija Reetta Niemelälle.

Reetta Niemelä on lastenkirjailija, jonka Milja-kirjat, Tikkumäen talli -sarja, Nähdään majalla -kirjat ja monet muut teokset ovat erittäin suosittuja. Niissä yhdistyvät lumoava satu ja kiinnostava tietopuolinen aines lapsia ja vähän vanhempiakin kiehtovalla tavalla. Suosiosta kertovat myös lukuisat käännökset.

Reetta Niemelän lastenkirjat elävät myös Raisiossa; Tikkumäen talli sijaitsee nykyään Krookilan kotiseutukeskuksessa lapsikävijöitä ilahduttamassa. Reetta on tehnyt myös yhteistyötä mm. Raision kaupunginkirjaston kanssa, Reetan ideoima oli Onneli ja Anneli -lukulehmähanke, joka vei kaikki Raision kakkosluokkalaiset päiväksi tutustumaan maatalon elämään. Hanke sai runsaasti näkyvyyttä tiedotusvälineissä.

Reetta Niemelä on saanut myös lukuisia tunnustuksia teoksistaan: Runo-Kaarina -palkinto 1997, Suomen Kirjailijaliiton esikoiskirjapalkinto 1997, Aboa-palkinto 2007, Varsinais-Suomen taidepalkinto 2008, Kaarina Helakisa -palkinto 2011, Suomen sanataideopetuksen seuran palkinto vuoden 2011 sanataideteolla ja  Tietopöllöpalkinto 2017.

Vuosittain jaettavan Raision kulttuuripalkinnon myöntää vapaa-aikalautakunta yksityiselle henkilölle, yhdistykselle tai yhteisölle, joka on joko uransa aikana tai kuluneen vuoden aikana tehnyt merkittävää kulttuurityötä joko paikallisesti, alueellisesti tai valtakunnallisesti. Palkinto on tunnustustyyppinen ja se sisältää kunniakirjan ja muistoesineen.

Lautakunta on pyytänyt yleisöltä ehdotuksia palkittavista. Määräaikaan mennessä tuli 15 ehdotusta.  Palkinto jaettiin nyt 16. kerran.

4.2.2019 11:19