Historiikki ja valokuvanäyttely kertovat elämästä Gyltön linnakesaarella

Mediatiedotteet
Tietokirjailija Johanna Pakola pitää Raision Kirjastotalon Martinsalissa maanantaina 13.5. klo 18 esitelmän Gyltön linnakkeesta. Samalla julkaistaan pieni historiikki linnakkeen vaiheista.

Kirjastotalon Aulagalleriassa (Eeronkuja 2) esitellään toukokuun ajan Korppoossa sijaitsevan Gyltön linnakkeen historiaa.

Linnake valmistui vuonna 1967, ja moni Turun seudulla varttunut nuori mies on varusmiesaikoinaan viettänyt öitään syvällä kallion sisällä olevassa kasarmiluolassa. Tänä päivänä linnakkeella ei enää ole varusmiehiä, mutta alue on yhä sotilasaluetta, jonne pääsy on kielletty. Näyttely antaakin hyvän kurkistuksen sotilasalueen porttien sisäpuolelle ja siellä elettyyn elämään.

Turun Rannikkotykistörykmentin Perinneyhdistys ry:n toteuttama näyttely kertoo kuvin ja sanoin linnakkeen vaiheista rakentamisesta tähän päivään. Näyttely kertoo myös siitä, mitä linnake merkitsee saaristokunnan arjessa.

Johanna Pakola (s. 1970) on turkulainen tietokirjailija, joka on erikoistunut merelliseen historiaan. Hän on kirjoittanut toistakymmentä tietokirjaa, joista useat käsittelevät suomalaisia linnakesaaria. Vuonna 2016 ilmestyi Pakolan ja Ove Enqvistin toimittama suurteos Suomenlahti Pietarin suojana.

Muokattu viimeksi
24.4.2019 11:41