Museokäynnin suunnittelu
Parhaiten museokäynti tukee opetusta, kun se suunnitellaan huolellisesti etukäteen. Perusopetuksessa näyttelyitä voidaan käyttää monipuolisesti ilmiöoppimisessa ja eri oppimiskokonaisuuksien opetukseen.
Aina ei tarvitse tutustua koko näyttelyyn, vaan siitä voidaan valita tiettyjä teoksia tai teemoja koulussa käsiteltävän aiheen mukaan. Voit kysyä ryhmällesi museokierroksen yhteyteen myös työpajaa. Muistathan, että opintoryhmille museokäynti on ilmainen iästä riippumatta.
- Opintokäyntiin kannattaa varata tarpeeksi aikaa: näyttelyyn tutustumiseen 45 min ja työpajaan vähintään tunti. Museovierailuja voidaan toteuttaa Raision kaupungin kulttuurikasvatussuunnitelma Elämyspolun mukaisesti sekä sen mukaan, mitä aihetta kulloinkin kouluissa tai päiväkodeissa käsitellään.
- Raisiolaisille koululais- ja opiskelijaryhmille museovierailut, näyttelyopastukset ja työpajat ovat maksuttomia.
- Opettaja voi ohjata näyttelykäynnin itse tai tilata museosta opastuksen. Mikäli toivotte ryhmällenne näyttelyopastusta, varaattehan opastusajan vähintään viikkoa ennen vierailuajankohtaa. Ilmoitathan ajoissa myös mahdollisista aikataulumuutoksista.
- Suositeltava ryhmäkoko on 10-20 oppilasta, max. 30. Tarvittaessa suuret ryhmät voidaan jakaa pienempiin, jolloin työskennellään vuorotellen eri tiloissa.
- Opastukset suunnitellaan ryhmän tarpeiden ja oppimistavoitteiden mukaan toiminnallisiksi tai teoreettisemmiksi. Tässä auttaa kulttuurikasvatussuunnitelman Elämyspolun vuosikello.
- Tehtävät ja työpajat: Näyttelyihin on usein laadittu valmiita tehtäviä tehtäväksi ennakkoon, museokäynnin yhteydessä tehtäväksi tai sen jälkeen. Tehtäviin tarvittavat välineet saa museolta.
- Museon henkilökunta vastaa opastuksesta ja työpajan sisällöstä, mutta opettaja yllä pitää järjestystä. Opettajan on hyvä olla aktiivisesti mukana niin näyttelykierroksella, kuin työpajassakin, jolloin myös oppilaat innostuvat ja kiinnostuvat käynnissä olevasta tehtävästä ja ohjelmasta.
Jaa