Asiakasvalitukset ja ruokamyrkytykset
Voit ottaa yhteyttä terveystarkastajaan, jos haluat tehdä valituksen elintarvikkeista tai niiden käsittely- tai säilytysolosuhteista. Palautetta kannattaa antaa myös suoraan kyseenomaiselle yritykselle.
Ruokamyrkytysepäilyt
Elintarvikehuoneistot
Jos yritykseesi tulee asiakkaalta ilmoitus ruokamyrkytysepäilystä, on siitä lain mukaan tehtävä heti ilmoitus terveystarkastajalle. Ruokamyrkytyksen aiheuttajaksi epäiltyä elintarviketta ei saa hävittää, vaan sitä on säilytettävä (vähintään 200 g/näyte) kylmässä.
Asiakkaat
Kun epäilet asiakkaana saaneesi ruokamyrkytyksen, ilmoita siitä terveystarkastajalle mahdollisimman nopeasti. Mitä nopeammin ruokamyrkytysepäilystä ilmoitetaan, sitä paremmin tapaus saadaan selvitettyä.
Miettikää myös
- Oliko epäilemässänne ruokailussa/ruoassa jotain epäilyttävää?
- Mitä muuta olette syönyt viimeisen kahden vuorokauden aikana?
- Onko lähipiirissänne ollut vatsatautia tms. oireita viime aikoina?
- Oletteko käynyt ulkomailla viimeisen kuukauden aikana?
Sairastumis- ja haittaepäilyilmoitus verkossa
Voit ilmoittaa sairastumisesta tai muusta reaktiosta, jonka epäilet aiheutuneen elintarvikkeesta, talousvedestä (juomavedestä) tai uimavedestä. Kyseessä voi olla esimerkiksi ruokamyrkytys tai allerginen reaktio. Jos samaan tapaukseen liittyy useita sairastuneita, voit ilmoittaa niistä samalla ilmoituksella.
Voit ilmoittaa haitasta, joka koskee elintarviketta, talousvettä tai uimavettä. Haittailmoitus tehdään tilanteessa, kun elintarvikkeessa, talousvedessä tai uimavedessä on havaittavissa siihen kuulumattomia asioita esimerkiksi vierasesineitä elintarvikkeessa, poikkeavaa hajua talousvedessä tai sinilevää uimarantavedessä.
SaHa-ilmoituksen voit tehdä tästä.